Top 10 retro magyar műsorszignálok

 

Nem tudom, hányan emlékeznek azokra a műsorokra, amelyeket most felsorolok, de ha már harminc elmúltál, biztos egy-kettő beugrik.
A ’80-as években az MTV a virágkorát élte, persze, mivel nem volt más csatorna, a számítógépek, telefonok sem foglalták le a szabadidőnket. Mindenki tudta, mi történt kedden a Klinikában, vagy a Kórház a város szélénben Blazej doktor kivel jött össze. Kéthetente csütörtökön Mágenheim doktorék aktuális problémákat feszegettek a Gazdagréten, pénteken kora délután aztán a nyugdíjasoknak vetítették az Évgyűrűket, majd rögtön utána jött az Ablak, este meg Dallas. Ezekből az időkből gyűjtögettem olyan zenéket, amiket ha meghallgatunk, kedves nosztalgia érzése fog el. Első körben a Magyar Televízió saját műsorainak a szignálját ajánlanám szíves figyelmetekbe, amik számomra hihetetlen módon mind a mai napig működnek, sőt némelyik korukat meghazudtoló modern elektronikus szerzemények.   

  

10. # Ablak: Space – Final Signal

Péntek délutánonként szinte minden háztartásban állandó program volt az Évgyűrűk majd az Ablak c. tévéműsor. Élőben ment az adás, ami mai szemmel azért is furcsa, mert általában a reggeli műsorokat szokták élőben sugározni. 1981-től indult, olyan híres bemondókkal, mint Déri János, Dr. Bálint (gazda) György, Feledy Péter, Nagy György, Papp Endre vagy Berkes Zsuzsa.

A zenéjét jegyző francia Space együttes 1977-től ’81-ig működött, Didier Marouani (Ecama) volt a zenekar agya és lelke, mikor 1979-ben kilépett, a csapat nélküle már nem tudott maradandót alkotni és feloszlott. Egyik nagy slágere lett az Ablak zenéje:  

 

9. # Budapesti körzeti híradó: Presser Gábor – La Baletta No2

Azt hiszem, Presser Gábort senkinek nem kell bemutatni, az Omega és az LGT legendás zeneszerzőjét, de ez a 80-as évekbeli modern szintetizátor zene tőle meglepett engem. A Magyar Televízió jogtalanul használta, de később a BBC már fizetett a szerzői jogokért, és az esti világhíradójának is ez lett a szignálja:

 

8. # Egy millió lépés Magyarországon: Muzsikás – Indulj el egy úton

Ki ne emlékezne Rockenbauer Pál legendás országjáró ismeretterjesztő sorozatára, mikor kis csapatával, élén a mérőkerékkel (egy fél biciklivel) végig gyalogolták az Országos Kéktúrát Nagy-Milictől az Írott-kőig. Két évig készülődtek a sorozatra, majd 1979. július 31-től október 14-éig 1100 km-t tettek meg teljes menetfelszerelésben, sátrazva, végig forgatva – hatalmas teljesítmény. Közben beszélgettek helyi lakosokkal, iparosokkal, bemutatták a híres épületeteket, várakat, műemlékeket, Juhász Árpád a geológiai jellegzetességekkel foglalkozott, Dr. Pócs Tamás a növényvilággal. Narrátor szerepében Sinkó Lászlót hallhattuk kellemes orgánumával, aki maga is részt vett a túrán. Sajnos sem őt, sem Rockenbauer Pált nem láthatjuk, hallhatjuk már többet élőben, különösen utóbbi halála megdöbbentő, egy magányos túráján öngyilkos lett.

A zenéjét a Muzsikás együttesnek köszönhetjük, amely több mint 30 éve játssza a népzenét, amit gyakran fűszereznek jazz, kelta vagy klezmer elemekkel.

 

7.# Panoráma: Tangerine Dream – Chorozon

Szintén 1981-ben vetítették először a külpolitikai hírekkel foglalkozó politikai műsort, a Panorámát, olyan híres szerkesztői, tudósítói voltak, mint Chrudinák Alajos, Baló György vagy Sugár András.

Tangerine Dream egy nyugat-berlini csapat, amely eleinte rockzenekarnak indult, de később a korai elektronikus zene egyik meghatározó zenekara lett, mely hatással volt az ambient és tánczenékre egyaránt. A ’81-es Exit c. lemezük másik számát, a Remote Viewing-ot a Mester Ákos által szerkesztett politikai műsorban, a Hírháttérben használták.

A műsor videóját Gém György, rendező és Szabó Gábor, operatőr készítette, egy snitt se lett ellopva sehonnan, a metróalagutat, a Számalk írógépet, a szekrényméretű számítógépeket mind-mind ők vették fel.

 

6.# Cimbora: Cseh Tamás – Cimbora

1973-ban indult ez a fiataloknak szánt irodalmi műsor. É. Szabó Márta szerkesztő Benedek Elek Cimbora újságjának (amiből egy példányt gyerekkorában talált nagyapja padlásán, innen a cím) vitte tovább irodalmiságát, lelkületét. Számos kis tehetséget fedezett fel, együtt dolgozott Juhász Jácinttal, Káldy Nórával (ők időnként vezették is a műsort) Sebő Ferenccel, a Kaláka együttessel és a főcímdal éneklő Cseh Tamással.
Horgas Béla versét zenésítette meg Cseh Tamás, akinek indián neve „Füst a szemében” volt, szintén sokat tett a gyermekekért, rajzot tanított nekik, részt vett balatoni üdültetésükben. Idén nyáron lesz hét éve, hogy elment közülünk, a Gellért téren egy szobor őrzi emlékét.

5.# Szeszélyes Évszakok: Rick Wakeman – Pedra da Gavea

1981. március 7-én láthattuk először a Szeszélyes évszakokat, amit aztán Antal Imre huszonnégy évig vezetett, akiről gyerekkoromban azt hittem, hogy ő ismeri a legtöbb viccet a világon. Évente mindössze négy adást láthattunk, így törekedtek, hogy mindegyik minőségi szórakozást nyújtson. Olyan híres rovatai voltak, mint a Tücsök és bogár Peterdi Pállal, a Maksa híradó, Zénó, a gyurmafigura, Trunkó Barnabás bohózatai, de Benny Hilllel, Mr. Beannel is találkozhattunk a műsorban. Hihetetlen, de a kereskedelmi televíziózás történetének legmagasabb nézettsége is egy Szeszélyes részhez köthető. A kabaréra 3,7 millió néző volt kíváncsi, csak egy Vészhelyzet epizód előzi meg az örök ranglistán. Ma már nem nevetünk olyan harsányan Kató néni akkori poénjain, de ha mostanában az M3-on ráakadok egy-egy epizódra, többet mosolygok rajta, mint egy-két fiatal, újhullámos stand-up comedy sztárocskán.

Rick Wakemanről annyit kell tudni, hogy komolyzenével foglalkozott először, majd egy ideig a brit Yes együttes billentyűse volt, amely progresszív rockzenét játszott. Később szólókarrierbe kezdett.

 

4.# Ez+ Az: Mozzart – Money

Déri János az Ablak, a Nulladik típusú találkozások mellett egy szórakoztató műsort is vezetett. Selejtes termékeket, például felemás, meg „O” lábú harisnyát, alul is lyukas cumisüveget, zárhatatlan lakatot, luknélküli gombot mutatott be a Pocsék Áruk Fóruma c. rovata, melyekhez remek politikai asszociációkat fűzött, Fábri Sándor designcenterének méltó elődjének tekinthető.

A főcímzenéje a német Mozzart, eredeti nevén Paul Lander 1987-es disco slágere a Money, ami a korra jellemző nagyon erős szintetizátorhangzásra épít.

 

3.Parabola: Ivana Spana – Call me

Árkus József, a Ludas Matyi szerkesztője 1972-ben vette át Varga Józseftől annak külpolitikai műsorát, és fokozatosan fejlesztette át belpolitikai témájúvá, és a humor valamint a meztelenkedés egyre nagyobb szerepet kapott. 20 éve rá, rákbetegségben elhunyt, helyét pályatársa, Selmeczi Tibor vette át, Szatelit néven futó műsora 99 adás után megszűnt.  

Zenéjét Ivana Spagna, olasz dalszerző és énekesnő jegyzi, aki karrierje során tízmillió lemezt adott el, és ezzel a számmal lett a 80-as években világhírű. A 2000-es években ő is a botoxban találta meg az örök fiatalság titkát, de visszatérnie a zene körforgásába nem sikerült. Íme az eredeti klip, melyben megcsodálhatjuk Ivana csodálatos frizuráját, a kamu fúvósok táncát a diszkóban és a nyálas szépfiút, akiért olvadozik az énekesnő:

 

2.# Delta: Tom Dissevelt, Kid Baltan – Song of the Second Moon

A felsorolásomból a legkorábbi műsor a Delta, 1964. január 31-én sugározták legelőször, a nevében görög ábécé negyedik betűje utal arra, hogy ez volt az MTV 4. tudományos magazinja. Kudlik Júlia 1965-tól 1996-ig vezette ezt a műsort, sőt szinte személye össze is forrt vele. Kiválása után válságba került, sokáig nem is vetítették, 2001-ben Delta 2000 néven újraindult új műsorvezetővel, majd 2012-ben végleg megszűnt.

A két holland The Elektrosonics néven publikálta zenéit, a Philips cég kutatási részlegén dolgoztak, és a vállalat kiadta szerzeményeiket. Song of the Second Moon 1957-ben jelent meg jóval a szintetizátorok kora előtt, saját eszközeikkel állították elő a hangeffektusokat. A 60-as években a rádió technikai rendezőjét, Behorszky Károlyt bízták meg, hogy a műsorhoz főcímzenét találjon és az egyik Csehszlovákiából hozott lemezén akadt rá erre a kultikus számra.

 

1.# Hét: Vangelis – L’enfant

1970-ben indult vasárnap esténként ez az egyórás hírmagazin. A Hét főszerkesztője eredetileg Polgár Dénes volt, aki szerette műsorában feszegetni a pártállam határait. Az első fele külpolitikai hírekből állt, másik fele az itthon történteket foglalta össze. Akárcsak az Ablakban, itt is remek televíziós újságíró gárda jött össze: Pálfy G. István, Szegvári Katalin, Kondor Katalin, Poór Klára, Siklósi Beatrix, Sugár András, Hajdú János, Betlen János is éveket dolgozott a stábban.  2003-ban a Medgyessy-kormány idején szüntették meg a műsort.

Eleinte Led Zeppelin How Many More Times c. számára kezdődött, majd 1981-ben lecserélték Vangelis L’enfantjára, ami a 90-es évek közepéig volt hallható. A híres görög készítette többek között a Tűzszekerek, a Szárnyas fejvadász és az 1942 zenéjét, de ezt számot a Veszélyes élet éve c. filmben is hallhatjuk.

 

Különdíjas: Presser Gábor: Malév szignál

1988-ban írta a híres a zeneszerzőnk megrendelésre, ami nála nagyon ritka eset volt. Igazából lehet, a reklámokhoz kellet volna beillesztenem ( Top 10 reklámdal), de hangulatában és minőségében ehhez az összeállításhoz illik, hiszen mégiscsak egy intézmény, a szintén már múltba veszett légitársaságunk szignálja volt ez. (A MÁV szignáljáról természetesen nem fogok ennyit áradozni, mert annak puritánságával csak a szolgáltatásuk egyszerűsége vetekszik.)

 

A felsoroltakon kívül persze még rengeteg jó műsor volt annak idején a köztévén. Említésre méltó a gyermekek körében közkedvelt Cigánykerék vagy a Zsebtévé, a tragikusan fiatalon elhunyt Kalocsay Miklós vezette ismeretterjesztő műsor, a Kuckó. Felnőttek szívesen nézték péntekenként Vitray Tamás beszélgetős műsorait, a Teleferét, a Tóksót, a Csak ülök és mesélek-et. Rengeteg ma ismert zenészt, színészt fedeztek fel a Ki mit tud-ban, többek között Kern Andrást, Gálvölgyi Jánost, Kovács Katit, Koncz Zsuzsát és az Illés zenekart. Egri János és Vágó István vetélkedői (Melyiket a három közül, Van venne valami, Kerékbár, Kérdezz! Felelek) pedig sokkal nézhetőbbek és szórakoztatóbbak voltak, mint a mostani kereskedelmi adók külföldi licencműsorai.

Az a baj, hogy a mai nézettségközpontú televíziózás világában, minden témakörre 4-5 külön csatorna van szakosodva, amelyek válogatás nélkül, rengeteg ismétléssel tolják az arcunkba a silányabbnál silányabb műsorokat, hiszen csak egy bizonyos réteget érdekel a téma. Néha jó egy picit nosztalgiázni, amikor még próbáltak lehetőségeikhez képest igényes produkcióval előrukkolni.  

 

Búcsúzóul legyen egy fekete-fehér adáskezdés:

 
 
 

Comments

comments

You may also like...

Hozzászólás