Oscar szimfonikusok a Margitszigeten

 
Idén negyedik alkalommal került megrendezésre a szimfonikus filmzenekoncert a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A program témája ezúttal az Oscar-díj volt, a repertoárba pedig az elmúlt 87 év zenei és filmes díjazottjai közül szemezgettek a szervezők. A szimfonikus hangzást az ország egyik legjobb zenekara, a Budapest Symphony Orchestra biztosította, Nic Raine vendégkarmester vezényletével.

Oscar szimfonikusok 2016 Margit-sziget

Film/Zene – Oscar Szimfonikusok 2016 Margit-sziget

Az Oscar/Zene koncert első részében a „Legjobb eredeti filmzene” kategóriában jutalmazottak közül mutatott be zenéket, melyekhez vetítés is társult a filmek legemlékezetesebb jeleneteiből. Második kategóriában az elmúlt évek során több néven is jegyzett „Legjobb adaptált filmzene” vagy „Legjobb musical zene” néhány díjazottja kapott helyet. A harmadikban a „Legjobb eredeti betétdalok” következtek.(Az általunk használt sorrend a műsor sorrendjét követi.)
Összességében elmondható, hogy egy színvonalas, kiváló előadást láthattunk. Külön élmény volt, hogy a klasszikus és méltán népszerű ikonok mellett kevésbé ismert filmek zenéit is hallhattuk. Én személy szerint kedvet kaptam, hogy újranézzen az Álom luxuskivitelben-t és a Cápa-sorozatot. Aki lemaradt, bánhatja, hiszen a következő előadásra egy évet kell várni. A témája még nem ismert, de miután filmzenékről van szó, hiszünk benne, hogy azzal sem fognak hibázni a szervezők.

1. 20th Century Fox fanfár – Alfred Newman, 1933

 

2. Star Wars – John Williams, 1977

 

3. Ben-Hur – Miklós Rózsa, 1959
Rózsa Miklós 1907. április 18-án született Budapesten. Lipcsei tanulmányai során a kémia mellett a zenével is elkezdett foglalkozni. Dolgozott Németországban és Párizsban, majd Londonba költözött. Éppen A bagdadi tolvajt forgatták, mikor a II. világháború miatt az egész stáb elmenekült Hollywoodba, ahol befejezték a filmet. Rózsa végül ott maradt, és szerződést írt alá az MGM-mel. Hozzá fűződnek a stúdió nagy, kosztümös filmjei: az ókori Rómát felidéző filmek, a középkori lovagkori adaptációk, illetve a bibliai történetek, de mindezek mellett thriller kategóriában is alkotott. Karrierje során háromszor is kitüntették: Elbűvölve (1945), Kettős élet (1947), Ben-Hur (1959). Utolsó filmzenéjét 1982-ben komponálta a Halott férfi nem hord zakót számára. Los Angeles-ben hunyt el 1995-ben.

 

4. Gladiátor – Hans Zimmer, 2000

 

5. Elfújta a szél – Max Steiner, 1939
Max Steiner megfeszített tempóban készítette a film zenéjét. Mindössze 12 hét állt a rendelkezésére, hogy megírja a 16 visszatérő témát és majd 300 önálló zenei egységet tartalmazó művet, miközben más filmeken is dolgozott. Egy amfetamint tartalmazó gyógyszer, benzedrin adagolásával tartották ébren, hogy bírja a napi húsz órás munkát. Ugyan az Elfújta a szél nyolc Oscart nyert, a zenéjét nem jutalmazták.

 

6. Farkasokkal táncoló – John Barry, 1990

 

7. A keresztapa II. – Nino Rota, 1974
Nino Rota zenéjét Oscarra jelölték, ám politikai okok miatt egy mondvacsinált indokra hivatkozva kizárták a versenyből. Az Akadémia arra hivatkozott, hogy a film fő témája a szerző egy korábbi művén, az 1958-as Fortunellán alapszik, így nem felelt meg az eredeti filmzene követelményeinek. Bár A keresztapa első részét végül mégis visszavették a jelöltek közé, mégsem tudott nyerni. Azonban két évvel később A keresztapa II. már megkapta a díjat, noha a Fortunella-téma ugyanúgy szerepelt benne.

 

8. Miss Daisy sofőrje – Hans Zimmer, 1989

 

9. Egy csodálatos elme – James Horner, 2001

 

10. Forrest Gump – Alan Silvestri, 1994

 

11. Amadeus – Wolfgang Amadeus Mozart, 1984
A klasszicista zeneszerző életéről szóló film forgatásán felkérték Sir Neville Marriner, brit karmestert, hogy segítsen kiválasztani a legjobb Mozart-darabokat, és vezényelje le a kiválasztott részleteket. Sir Marriner csak azzal a feltétellel vállalta a megbízatást, hogy a műveket semmilyen formában nem írják át vagy csonkítják meg, így a filmkészítők mindent a zenéhez igazítottak. Bár a filmet abban az évben a legjobbnak választották, zenéjét nem jelölték, mivel az azt megelőző évben megszüntetették a legjobb adaptált filmzene kategóriáját.

 

12. Love Story – Francis Lai, 1970

 

13. Vágy és vezeklés – Dario Marianelli, 2007

 

14. Titanic – James Horner, 1997

 

15. Arábiai Lawrence – Maurice Jarre, 1962

 

16. Tűzszekerek – Vangelis, 1981

 

17. Az igazak – Bill Conti, 1983

 

18. West Side Story – Leonard Berstein, 1961

 

19. Butch Cassidy és a Sundance kölyök – Burt Bacharach, 1970

 

20. Álom Luxuskivitelben – Henry Mancini, 1961

 

30. Mary Poppins – Richard M. és Robert B. Sherman, 1964

 

31. A postás – Luis Enriquez Bacalov, 1995

 

32.Tigris és sárkány – Tan Dun, 2000

 

33. Cinema Paradiso – Ennio Morricone, 1989
Az olasz zeneszerző az elmúlt 55 évben több, mint 400 filmen és sorozaton dolgozott, ez idő alatt összesen 6 alkalommal jelölték Oscarra, ám csak idén tudott nyerni az Aljas nyolcassal. A Cinema Paradiso azért fontos pont az életművében, mert ekkor dolgozott együtt először Giuseppe Tornatore rendezővel, akivel ezt követően rengeteg közös filmet hoztak össze.

 

34. Cápa – John Williams, 1975

 

35. Schindler listája – John Williams, 1993

 

36. E.T. – John Williams, 1982

 

Meglepetés ráadás:
Star Wars: Birodalmi induló – John Williams

 

Skyfall – Thomas Newman

 

Reméljük vissza tudtunk adni egy kicsit a fantasztikus hangulatú estéből.

(fényképek és műsorszöveg forrása: Margitszigeti Szabadtéri Színpad)

 
 
 

Comments

comments

You may also like...

Hozzászólás