Kút – avagy kutyából nem lesz szalonna, és kurvából se madonna

 

A nyomozó c. film óta 8 év telt el, ennyit kellett várnunk Gigor Attila új filmjére. Azzal a thrillerrel nem várt sikert aratott, és már-már egy „magyar Cohen fivért” láttak benne. Ám miután lecsengett a mozikban, nem nagyon hallottunk róla, a Terápiában rendezett igaz egy évadot, de saját filmje 2008 óta nem volt ez idáig. A becenévre ezúttal is rászolgált, mert egy lassú, de durva jelenetekkel átszőtt krimit kaptunk tőle.

kutEgy kicsit tartottam az elején attól, hogy egy helyszínen, egy határ menti kietlen benzinkúton játszódik a történet, és az Aljas nyolcashoz hasonlóan ez is kamaradarab lesz majd a mozivásznon. A képek viszont, amelyekkel a rendező operál, az elgázolt rókatetem, az utánfutón lógó nyelvvel fekvő, kilőtt szarvas, egy útszéli feszület, a régi lerobbant hűtőláda mind azt sejtetik, hogy a lassan csordogáló Kút bármikor bedurvulhat. Halkan jegyzem meg, bár a sztori állítólag a nyugati határszélen játszódik, amerre én (szerk.) is lakom, a helyszín egyáltalán nem jellemző erre a vidékre, inkább az Alföldön, Szerbia közelében lévő táj ilyen.

Adott egy benzinkút, amelyet évek óta az alkoholista Pista (Kovács Zsolt) és hű inasa, a nyomorék Zoli (Tzafetás Roland) üzemeltet. Dzsoni, a főstrici (László Zsolt) itt kezdett seftelni a rendszerváltás hajnalán, ezért kedves neki a hely. Egy forró, nyári napon beállít Pista volt felesége (Udvaros Dorottya) Laci fiúkkal (Jankovics Péter), akit két évesen hagyott magára. A fiú kíváncsi volt az apjára, és miután az anyja hiába próbálkozott rendesen megnevelni, a javító intézetből ide az isten háta mögé hozta, hogy ezentúl foglalkozzon vele más. Egy kis szolgálati lakás és egy rozoga pajta tartozott még a töltőállomáshoz, Laci utóbbiban kvártélyozta el magát egy régi 1200-es Lada társaságában.

Mikor már az újdonsült trió kezd összecsiszolódni, megjelenik egy furgon két stricivel és 4 lánnyal, épp Svájcba tartanak, de a kocsi nem indul. Laci, mint önkéntes autószerelő, aki időközben a Ladát is kezelésbe vette, észrevette, hogy valaki elvághatta az indítókábelt. Közben a marcona Zsolti, a sofőr egyre idegesebb, Pistával van egy közös biznisze, de nem sikerült nyélbe ütni, ezért babrálta meg titokban a kocsit. Úgy döntött ezért, hogy maradnak egy éjszakát. A lányok is türelmetlenek, egy nap késés nagy bevételkiesést jelent nekik, a prostik mind más-más karakterek. Vera (Pokorny Lia) egyedülálló anya, aki csak a gyerek miatt vállalta ezt a melót, és szívesen anyáskodik a többi lány felett is. Hajni, a cserfes cigánylány (Trokán Nóra) és Marcsi, az új lány (Kurta Niké) rögtön összebarátkozik Lacival. A szerb lány, Dragica (Irina Milovic) folyton a telefonját piszkálja, csak angolul beszél, és saját magát tartja Dzsoni legbizalmasabb emberének. Rögtön jelenti is a rossz hírt a főnöknek, aki harmadnap meg is jelenik, de addigra már elszabadulnak az indulatok.

A szereplők a kényszerű várakozás során egyre több alkoholt fogyasztanak, és ezzel együtt az erkölcsök is lazulnak. Laci menthetetlenül szerelmes Marcsiba, aki elárulja, hogy sosincs orgazmusa, Hajnival az első éjszakán egy forró édes hármassal próbálnak segíteni a problémán.

A rendező alapos volt a casting során, Udvaros Dorottyát a slampos, igénytelen asszonyként szívesen néztem volna még, László Zsolt rutinból hozza a gengszter figurát, Kovács Zsolt meg a Van-ból megismert értetlen apa szerepet. Apropó VAN! Mikor a lányok unalmukban tévéznek, mire kapcsolnak véletlenül, mikor Kovács Zsolt épp Áronra tesz megjegyzéseket? (Ezt csak a legelvetemültebb Van-rajongók szúrják ki.)

A legjobb alakítás viszont Tzafetásé, először azt hittem, hogy a Tiszta szívvel után ismét egy valódi nyomorékot alkalmaznak, annyira élethűre sikerült. Zoli mindig ott van, amikor történik valami, és közben hosszasan mesél egy történetet két barátról és egy kutyáról, amit sorra vittek viadalokra. Ő is olyan lassan halad, mint maga a film, és a végén kiderül, hogy a kutyából sosem lesz szalonna, és a kurvából meg sem lesz jó feleség.

Ami nem tetszett, hogy a Kút sem mellőzi a tipikus magyar filmek kliséit: alkohol, szex, trágár beszéd, de ezeket lehet finoman adagolva vagy durván az arcunkba tolva csinálni, és itt sajnos az utóbbi történt. A másik, ami szintén a hazai filmgyártás rákfenéje: a szponzor termékmegjelenítése. Nos, itt egy üdítőgyártó cég termékét alaposan beleégetik a retinánkba.

Gigor Attila a Nyomozóval túl magasra tette a lécet, amit levert, de nem kell emiatt Kútba ugrania.

rank10-6

A film adatlapja a Mafab.hu-n: Kút (2016.)

Comments

comments

You may also like...

Hozzászólás