“A szivárványon túl ” 2. rész – A 10 legjobb leszbikus, transzvesztita  és transznemű film

 

LMBTQI filmes toplistám második részében még színesebb, megdöbbentőbb, újszerűbb és formabontóbb alkotásokat válogattam össze, számos közülük Oscar-díjjal és egyéb nemzetközi elismerésekkel díjazott. Különösen örültem, hogy az elmúlt években több olyan európai alkotás is készült, melyek messze felülmúlják amerikai társaikat. A jelszó: nyitottan, színesen, különlegesen! 🙂

 

10.#  Freeheld
színes, amerikai életrajzi dráma, 103 perc, 2015

Peter Sollett filmje egy megrázó történetet mesél el: a valós eseményeken alapuló amerikai filmben egy tüdőrákban szenvedő rendőr hadnagy, Laurel Hester (Julianne Moore) harcol azért, hogy halála után partnere jogosult legyen özvegyi járadékra. Mivel társa nőnemű, ezért az akkori (2005-ös) amerikai törvények szerint erre nincs lehetősége, mellyel súlyos diszkriminációt valósult meg vele és a hozzá hasonló LMBT emberekkel szemben a magát toleránsnak feltüntető Egyesült Államokban. Laurel ügyében aktivisták több szimpátiatüntetést szerveztek, még egy dokumentumfilm is készült a küzdelméről. 2006-ban végül a jogszabály módosításra került és bejegyezett élettársi kapcsolat esetében is örökölhetővé vált a rendőri nyugdíj, azóta pedig az USA egész területén lehetségesség vált a házasság az azonos nemű párok számára. Laurel úgy halt meg 2006 februárjában, hogy a párja a közös házukban élhetett tovább. A filmben Julianne Moore A gyerekek jól vannak után újabb leszbikus szerepet vállalt, de természetesen mint minden szerepe, ez is tökéletesen áll neki. Ellen Page és Steve Carrell szintén remekelnek, ezért is ajánlom mindenkinek a filmet, különösen az alkotmányjogi és az esélyegyenlőségi kérdések iránt érdeklődőknek.

Rend.: Peter Sollett
Fsz.: Laurel Hester (Julianne Moore), Stacie Andree (Ellen Page), Steven Goldstein (Steve Carrell)

 

9.#  Madárfészek (The Birdcage)
színes, magyarul beszélő, amerikai vígjáték, 117 perc, 1996

Minden idők legviccesebb transzvesztita filmje a szórakoztatóipar nagyjaival. Robin Williams halála hatalmas veszteség a régi vágású vígjátékokon felnőtt nézőknek, akik még nem a Pláza ászán nőttek fel. Gene Hackman és Nathan Lane szintén fergeteget alakítást nyújtanak, úgyhogy ha másért nem, már csak ezért sem érdemes kihagyni ezt  a filmet. A történet felettébb szórakoztató: Armand Goldman (Robin Williams) sikeres transzvesztita, aki éjszakai bárt üzemeltet Miami Beach-en. A show-műsorok sztárja a férje Starina, eredeti nevén Albert. Velük él Val, aki Armand fia és beleszeret Barbarába, egy ultrajobboldali szenátor lányába. A két aggódó szülő nem szeretné elrontani fiuk boldogságát, ezért Armandot görög diplomataként mutatják be a lány aggódó és meglehetősen konzervatív szüleinek. Sajnos mivel részletes magyarázatra nem jutott idő, a tervbe számtalan hiba csúszik, melyek fergeteges félreértéseket és sziporkázó párbeszédeket eredményeznek.

Rend.: Mike Nichols

Fsz.: Armand Goldman (Robin Williams), Starina/ Albert (Nathan Lane), Kevin Keeley (Gene Hackman)

 

8.#  Mindent anyámról (Todo sobre mi madre)
színes, magyarul beszélő, spanyol filmdráma, 97 perc, 1999

“Minden színésznőt játszó színésznőnek, minden színészkedő nőnek, minden színészkedő és nővé váló férfinak, mindenkinek, aki anya szeretne lenni.” – olvasható a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díját nyerő alkotás ajánlásában. Pedró Almodóvar a spanyol filmművészet ékköve. Bizarr és szürrealisztikus képei, figurái mégis élettel telik, vibrálóak és csodaszépek. A Rossz nevelés és A bőr, amelyben élek mellett számomra ez volt Almodóvar kiváló alkotásai közül az egyik legkiemelkedőbb. A filmben Manuela fiát, Estebant halálra gázolja egy autó. A nő fia naplójából érti meg igazán, hogy mennyire hiányzott a fiának az édesapja, ezért elindul, hogy meséljen neki a fiukról, annak haláláról. Útja során megismerjük a leszbikus színésznőt, az AIDS-es terhes apácát (Pénelopé Cruz, az örök és csalódást soha nem okozó üdvöske megformálásában), valamint a transzvesztita előadóművészt is. Esteban apja szintén nem hagyományos figura, hiszen Lolának hívják, a mellei pedig szintén nem kicsik, de Almodóvarnál természetesen ez sem meglepő. Igazi spanyol dráma Cecilia Roth kiváló alakításával.

Rend.: Pedró Almodóvar

Fsz.: Manuela (Cecilia Roth), Huma Rojo (Marisa Paredes), Hermana Rosa (Penélope Cruz).

 

7.#  Eltitkolt évek
 színes, magyar dokumentumfilm, 90 perc, 2009

A Meleg férfiak, hideg diktatúrák elődje a szocializmusban élő leszbikusok világáról sajnálatos módon szintén igazi kuriózum a magyar filmes életben és ennek nem így kellene lennie. Takács Mária filmjében  11 magyar nő (45 és 70 év között) idézi fel, hogy milyenek voltak eltitkolt éveik, milyen volt utat keresni, társat találni és önmagukat kiteljesíteni azokban az évtizedekben, amikor a hallgatás és elhallgatás politikáját kellett követni. Emberi sorsok közvetlen, hiteles előadásban a kor tanúitól, akik bebizonyítják, hogy a történelem hibáit javítani és nem megismételni kell.

Rend.: Takács Mária

 

6. #  L (The L Word)
színes, magyarul beszélő, kanadai-amerikai filmsorozat, 2004-2009, Showtime, 6 évad, 70 epizód

A Fiúk a klubból méltó párja szintén a Showtime gondozásában készült el és a Los Angeles-i leszbikus és biszexuális nők, azok családjának, rokonainak és szerelmeinek életét mutatja be. Elvétve egy-egy meleg figura is megjelenik, de a hangsúly itt  a nőkön van. A hűtlen, kicsapongó, karrierista, családközpontú karakterek mindegyike fellelhető a szériában és természetesen nem maradnak el a mindennapi női témák sem: párválasztás, hűség, hűtlenség, karrierépítés, önmegvalósítás, coming out. Mert éljen az ember az USA-ban vagy kis hazánkban, a problémák alapvetően ugyanazok, akár a saját, akár az ellenkező nemhez is vonzódunk igazán.

Rend.: Ilene Chaiken, Kathy Greenberg, Michele Abbott

Fsz.: Jenny Schecter (Mia Kirshner),  Dana Fairbanks (Erin Daniels)

 

5.#  A bőr, amelyben élek (La piel que habito / The Skin I Live In)
színes, magyarul beszélő, spanyol filmdráma, 116 perc, 2011

Almodóvar nem mindennapi rendezéseit ezzel a filmjével koronázta meg. Sok filmet láttam életemben, nem egy meghökkentőt, de ez mindent felülmúlt. Dr. Robert Ledgard (az egykor Almodóvar filmjeiben felfedezett Antonio Banderas) kiváló plasztikai sebész,akinek felsége egy autóbalesetben súlyos égési sérüléseket szenved, majd öngyilkos lesz. Ledgard életét így lánya nevelése és az emberi bőrrel kapcsolatos kutatás tölti ki, egészen addig míg lánya egy erőszakos cselekedetbe nem csöppen egy esti összejövetelen. Tizenkét év alatt az orvos laborjában sejtterápiával előállít egy olyan bőrszövetet, amely ellenálló minden sérüléssel szemben. Mivel ez illegális, csak kevés emberben bízhat, főként azonban csak Mariliában, a születése óta vele élő házvezetőnőben. A kísérletek alanya egy gyönyörű és titokzatos fiatal nő, Vera, akinek életét Robert kamerákon keresztül figyeli. Vajon ki ő? Mi történt Dr. Ledgard lányával?Akadnak még ismeretlen titkok az orvos életéből, melyekre fényt kell deríteni? Aki kellően kíváncsi és szereti a végleteket feszegető filmeket, kötelező darab!

Rend.: Pedró Almodóvar

Fsz.: Robert Ledgard (Antonio Banderas), Vera (Elena Anaya), Norma (Blanca Suárez)

 

4.#  Az új barátnő (Une nouvelle amie)
színes, magyarul beszélő, francia filmdráma, 105 perc, 2015 

Francois Ozont nem véletlenül tartják a francia Almodóvarnak, hiszen szürreális alkotásai nem mindennapi élményt nyújtanak a filmkedvelőknek. Az új barátnő azonban minden várakozásomat felülmúlta, a lehető legjobb értelemben. Claire mély depresszióba esik, miután elveszíti legjobb barátnőjét, Laurát, akivel gyerekkoruk óta elválaszthatatlanok voltak. Egy nap futás közben azonban túl próbál lépni depresszióján és bekopog Lauráék házába, ahol férjét, Davidot nőnek öltözve találja. A kezdeti sokk azonban izgalmas új felfedezéseket kínál, s egy egészen különleges barátság kezdetét. Vagy egyre inkább többet, mint barátság? Külön kiemelném Romain Duris játékát, aki már a Moliere című filmben is felkeltette érdeklődésemet nagyszerű játékával. Minden nyitott, a művészi alkotásokat kedvelő filmnézőnek ajánlom.

Rend.: François Ozon

Fsz.: David/Virginia (Romain Duris), Claire (Anais Demoustier)

 

3.#  A gyerekek jól vannak (The Kids Are All Right)
színes, feliratos, amerikai vígjáték, 106 perc, 2010

Ezt  a filmet különösen szeretem, nemcsak azért, mert a vége is vidám, hanem mert teljesen természetesen beszél az azonos neműek szerelméről és házasságáról. A leszbikus pár, Nic és Jules együtt nevelik két tinédzser gyereküket, akik annak idején mesterséges megtermékenyítéssel fogantak. Joni éppen betöltötte a tizennyolcat, és főiskolára készül, ezért öccse megkéri, hogy derítse ki, ki kettejük biológiai apja. Paul, az élet-és ételművész étteremtulajdonos elsőre nagyon meglepődik, amikor kiderül, van két gyereke, de természetesen örül is neki. Lisa Cholodenko kedves filmjét bátran ajánlom mindenkinek, aki kellemes és tartalmas szórakozásra vágyik, nem utolsósorban pedig Anette Benning és Julianne Moore játéka miatt.

Rend.: Lisa Cholodenko

Fsz.: Nic  (Anette Benning), Jules (Julianne Moore), Paul (Mark Ruffalo), Jules (Mia Wasikowska).

 

2.#  Carol (Carol)
színes, feliratos, angol-amerikai romantikus dráma, 118 perc, 2015

A leszbikus szerelemről úgy vélem kevés ilyen film született, mint a Carol. Cate Blanchett az Elizabethben és a Gyűrűk Urában nyújtott teljesítményeivel karrierjét még feljebb repítette, a koronát pedig a Carollal helyzete rá arra. Az ötvenes évek Manhattanében élő jómódú nő egy számára idegen és kényelmetlen házasságban él, mindössze kislányát imádja mindenek felett. Karácsonyi ajándékának vásárlásakor találkozik a húszas éveiben járó Therese-el (a kiváló Rooney Mara), aki naphosszat a jobb életről, és a szerelemről álmodozik. A két nő kezdetben ártatlan találkozása az ottfelejtett kesztyű miatt hamar komoly szerelemmé alakul, amit csak  a  féltékeny és befolyásos férj (Kyle Chandler) tehet tönkre. A forgatókönyvet az a Patricia Highsmith írta, akinek többek között A tehetséges Mr. Ripley -t, napjaink egyik legjobb homoerotikus regényét is köszönhetjük.

Rend.: Todd Haynes
Fsz.: Carol Aird (Cate Blanchett) , Therese Belivet (Rooney Mara), Kyle Chandler (Harge Aird)
https://www.youtube.com/watch?v=EH3zcuRQXNo

 

1.#  A dán lány (The Danish Girl)
színes, magyarul beszélő, amerikai-angol életrajzi dráma, 120 perc, 2015

A lista készítésekor az első és a második helyezés egyértelmű volt számomra. A dán lány című film különleges, szép, szívhez szóló, emberi érzelmekről és kapcsolatokról szól. Bár ez a legtöbb filmre igaz, a különleges rendezői és színészi megoldások miatt egyértelműen az eddigi legjobb film a  transzneműség történetének egyik fejezetéről. Eddie Redmayne már számára tavaly Oscar-díjat hozó Stephen Hawking életéről szóló A mindenség elméletében is páratlan alakítást nyújtott, mindössze azért nem neki drukkoltam, mert Benedict Cumberbatch volt az ellenfele a legjobb férfi szereplő kategóriában (Kódjátszma). Láss csodát, rá egy évre újabb bizonyságot tesz ragyogó színészi képességeiről az Einar és Gerda Wegener (a csodaszép és alakításáért Oscar-díjjal jutalmazott Alicia Vikander) történetét feldolgozó filmben, mely 1926-ban játszódik Koppenhágában. A festőházaspár boldog házasságban él, a férfi nagy sikereket arat tájképeivel. Egy napon azonban Gerdának gyorsan be kell fejeznie egy portrét, ezért megkéri a férjét, hogy öltözzön nőnek az ismét késő balett táncosnő helyett. Az élmény mindkettejük életét megváltoztatja, hiszen Einar rájön, hogy életéből valami hiányzott és azt Liliként tudja csak tovább élni. Előbb a toleráns Párizsban telepednek le, ahol Gerda karrierje szárnyalni kezd, de magánéletük sosem lesz már olyan, mint azelőtt.

Rend.: Tom Hooper

Fsz.: Gerda Wegener (Alicia Vikander), Einar Wegener / Lili Elbe (Eddie Redmayne)

 

Az előző cikket itt találod: A szivárványon túl – 1. rész , és a folytatást pedig itt: A szivárványon túl – 3. rész

 

Comments

comments

You may also like...

2 hozzászólás

  1. 2016-06-25

    […] előző két cikket itt találod: A szivárványon túl – 2. rész , A szivárványon túl – 1. […]

  2. 2016-07-13

    […] Folytatása itt: A szivárványon túl – 2. rész és itt: A szivárványon túl – 3. rész […]

Hozzászólás